fredag 4 november 2022

Månadsrapport oktober

 



Då var det dags för lite månadssammanfattning igen. Det har blivit lite ommöbleringar i portföljen eftersom börsen har varit så seg under 2022. Jag har därför beslutat att försöka utdelningsoptimera min portfölj så mycket som jag kan och det har medfört att en del aktier har fått stryka på foten och jag har satsat där jag tror att det kan fortsätta komma in pengar genom utdelning. Men som sagt i dagsläget vet man inte helt säkert men jag har gjort det som jag tror är bäst för mig. 

Oktober blev iallafall en månad med plus 3,78% det har jag inte varit bortskämd med eftersom jag har ganska mycket fastighet i portföljen. 

Utdelningarna i oktober som är den 3:e bästa utdelningsmånaden blev 915 kr och det är jag nöjd med. 

Inköpen under månaden blev i storleksordning Castellum. SBB D och Tele2 och precis i skarven mellan oktober och november passade jag på att inhandla ett nytt bolag Nordic Paper som jag tycker ser bra ut. DA vid mitt inköp var nästan 7% och det känns väl bra. Även Q3 visade på att det finns utrymme för utdelning 2023 om det inte rasar fullständigt Q4. 

Ja det var väl månaden i stort. Som sagt det har varit ett turbulent år och även om oktober var hyfsad så kommer det nog hända en del till resten av året både kring upp och nedgång. 

Nu har jag ändå kommit dithän att jag fokuserar helt och hållet på utdelningsfokusering. Vad aktierna står i för kurs spelar mindre roll utom när jag handlar. Det svänger hit och dit. Idag tyckte Akelius till exempel att Castellum skulle ställa in sin utdelning 2023 och aktien rasar men jag tror fortsatt på Castellum och tror att det blir som vanligt en bra utdelning och kanske tom höjning. Men som sagt osvuret är bäst så nu ska jag inte tycka mer om framtiden. Det brukar man få äta upp och det är jag inte intresserad av. 

Hur gick era oktober?

1 kommentar:

  1. Oktober var jag + ca 6% exklusive utdelningar. Sedan ramlade det in mycket utdelningar oxå, 58% mer än det gjorde i Oktober 2021. Det var roligt med en positiv månad... :)

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg