fredag 1 januari 2021

Gott Nytt År och lite bokslut

2020 är över och nu hälsar vi 2021 välkommet som hoppets år. Hoppet om att allt ska återgå till det normala. Att vi kan resa och vara som vanligt igen. Träffas umgås och ha lite kul. 2020 var verkligen ett skitår med tanke på det sociala livet. 

När det gäller min börsresa så blev det i slutändan ett ganska bra år ändå. I september möblerade jag om rejält i  min portfölj från att ha innehållit en massa förhoppningsbolag som blev förlustbolag har jag startat en resa mot att satsa på stabila utdelningsbolag. Ett litet undantag är Avensia som är lite av en chansning men jag tror på dem och därför finns de kvar i portföljen. Bure och Castellum är två andra bolag som finns kvar men sen är det nytt över hela linjen. 

Utdelningsåret 2020 blev ett dåligt år men det är på grund av ovanstående. Jag fick totalt ca 950 kr i utdelningar om man räknar med Kinneviks konstruktion med att dela ut aktier som sedan löstes in. Kinnevik har fått stryka på foten och finns inte med i portföljen nu längre. Bästa utdelare 2020 blev Castellum.

Värdetillväxten blev 21,13% och är inte alls dålig med tanke på den korta tid jag hade på mig september tom december. Men det var tack vare Bure och satsningen på Cibus som det blev så bra. Portföljen slutade på 65120 kr mot ett förväntat resultat på 70000. Något bättre än jag förväntade mig i september då jag fick sälja en del bolag med rejäl förlust. 

Så för 2021 då? Jag fortsätter på den inslagna vägen och förväntar mig en utdelning på ca 3000 kr. För att vara en aktieblogg kan det te sig futtigt. Här ska man ju berätta hur miljonerna rullar in men så här är det för mig. Jag förväntar mig också att portföljen ska ha en tillväxt om minst 15% och sen att jag ska sätta in ca 6000. Helst mer men det vet man inte. Det innebär att jag kan komma upp i ett portföljvärde om ca 85000. Det blir mina siffror för det kommande året. All utdelning ska investeras i det nya ISK kontot och minst 2 nya bolag in. 

Så här den första dagen in på nya året är det tid för vila och eftertanke. Jag hoppas att 2021 blir ett år då vi besegrar coronan och återgår till ett normalt leverne. Helt enkelt ett riktigt Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg