fredag 15 januari 2021

Min portfölj har haft det jobbigt


 Inledningen på det här året har inte varit kul för min del. Jag läser varje dag på Avanza om att det är mycket plus men det har inte märkts här. Bure som ska köpa Allgon har varit ner från en toppnotering. Coor missade en affär värd en halv miljard. Det bara rasslar in dåliga nyheter. Hade jag haft pengar hade jag nog förstärkt lite på flera fronter men tyvärr är jag fullinvesterad just nu. 

Men egentligen så är det bara dagsvärden och inget att bry sig om. Jag vet ju vad jag har investerat i och varför jag har investerat. Dessutom så kommer det tillfällen när jag kan investera igen och värdena stiger det vet jag ju. Men när man, som jag, är i en uppstartsfas så är det lätt att ryckas med av röda siffror och dåliga nyheter. Det är en sån där intressant iaktagelse som jag gör just nu.

Snart kommer det utdelningar, snart kommer det in nya pengar och då kan ett minus vara positivt, för då kan jag ju köpa mer till ett billigare pris. Det är ju inte så dumt. Tålamod är ett bra ord tycker jag mod att tåla. Att våga vara passiv när de negativa trenderna pockar på din uppmärksamhet. Att våga stanna upp och invänta det som ska komma. 

Annars är det en kall dag här i Småland iaf -7 grader. Jag har redan varit ute en hel del, promenad med valpen kl 8 ca 1,5 km och det var väldigt uppfriskande. Så minus kan ha olika innebörder det är min tanke nu.

Hur går det för er, som tittar in här, så här i början på året?

2 kommentarer:

  1. Här har du en till som har misströstat under årets första börsdagar. Jag har underpresterat mot index nästan varje dag, förutom igår. Jag vet att det bara är tillfälligt, så jag försöker ta det med jämnmod. Ännu ett mod-ord! :-)

    SvaraRadera
  2. Mod-ord är underskattade ;)

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg