söndag 7 februari 2021

Funderingar

 


Ibland infinner det sig ett slags tveksamhet. Speciellt nu när utvecklingen i portföljen inte riktigt går som på räls. Vad ska jag göra? Vilken aktie är det som driver den negativa trenden. Har jag fel fördelning? Vilket är det rätta att göra nu?

Jag funderar över min fördelning. Jag hade två stora innehav när jag började den här resan, Bure och Castellum. Givet det så är det två stora innehav i portföljen. Bure 17,5% och Castellum 18,3% utöver detta har Cibus blivit ett stort innehav på 14,7% och Investor 11,4% alltså i min portfölj står 4 aktier för över 60% av värdet. Det är en för stor andel egentligen jag vet det men samtidigt vill jag inte skala ner. Jag tänker så här egentligen att inget innehav ska vara större än 12 - 15% i portföljen men under uppbyggnadstiden kan det ju vara svårt. Att skala ner kan ju vara lockande men samtidigt går de här bolagen bra och det är aktier som jag vill äga. Bure har jag redan skalat ner en aning då de var betydligt över 20 % ett tag och jag har hämtat vinst från dem för att investera i andra aktier. 

När man som jag har dessa stora innehav så blir mycket av det andra väldigt små innehav. Det är ju också aktier som jag vill äga och därför blir det mycket funderingar nu. Ska jag skala ner de största innehaven en aning och förstärka de små? Samtidigt kan jag ju i lugn och ro skala upp de små innehaven nu med nya investeringarna som kommer att göras. Successivt bygga dem större, så då skalar jag upp det lilla och balanserar det stora. 

Tveksamheten är svår att hantera på en volatil marknad. Det som kan te sig lockande på kort sikt kan bli dåligt i längden. Bolag som går bra och växer ska jag ju egentligen inte skala ner värdeutvecklingen som de skapar ska jag ju inte ta bort från portföljen utan istället vara tacksam för. 

Funderingarna börjar sakta ner nu. Arbeta lugnt och metodiskt nya investeringar i de mindre innehaven och låt de stora innehaven leva sitt liv. Balans får man inte genom att agera kortsiktigt det får man genom att gneta på långsiktigt. 

Hur tänker ni andra kring detta? Har ni balanserade portföljer och hur skalar ni? Upp eller ner?

Ha en fin söndag!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Eftersom jag ser mig som en långsiktig investerare, balanserar jag i första hand genom att fylla på de mindre innehaven snarare än att sälja av de större. Sedan kan det såklart komma tillfällen när det är läge att skala ner. I mitt fall sålde jag av lite Latour då den började sjunka. Den var högt värderad och handlades till premie, det kan innebära en risk. Jag gillar aktien, men eftersom jag hade en rätt tung post valde jag att sälja av en del och ta hem lite vinst, istället för att följa med hela vägen ner.

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
  2. Jo jag har kommit fram till samma strategi. Jag ska fylla på i de små innehaven. Jag har ett par som gått ganska bra där och som jag vill ha fler i. Jag försöker ju också bli en långsiktig investerare även om det tar emot ibland. Is i magen är väl en bra strategi med tanke på det kalla vädret vi har just nu ;)

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg