torsdag 13 maj 2021

Nytt bolag in och ATH i utdelningar

 


Ja det är Torsdag men helg idag. Tidigt uppe och det kanske blir en tur med husbilen. I maj hälsar vi ett nytt bolag välkommen till portföljen Swedish Match. Ett bolag som jag länge velat ha men som jag tycker har varit för dyrt för den typ av köp som jag brukar göra. Men efter splitt så har jag nu bestämt mig för att ta in bolaget. Det blev en liten investering men som sagt det kan nu fyllas på efter hand. 

I veckan nådde jag ATH i utdelningar också. Det var ju i september förra året som jag började med min utdelningsportfölj och jag har aldrig haft högre årsutdelningar än 1300 kr men nu i veckan så passerades detta och det nya rekordet är 1526 kr och det har bara gått 5 månader. Dessutom är det fler utdelningar på väg i närtid. Jag satte upp som mål att nå 3000 kr i årsutdelning detta första år och det kommer jag att klara. 

Annars har maj inletts bra tycker jag. Portföljen fortsätter att gå rätt väg.och det känns som om vi är på väg att nå ytterligare en milstolpe ganska snart. Sparandet ökar stadigt och vi har slutat med det ganska dyra fondsparandet vi hade tidigare och satsar allt på att köpa egna aktier och SweaInvest är vår alldeles egna lilla fond där vi själva bestämmer. Inga fondavgifter, allt blir precis som vi själva vill. 

Jag satte som mål att nå 85000 i sparade pengar 2021 men det målet har vi redan slagit. Det kommer bli över 100000 innan året är slut. Vi satte upp att minska våra skulder med 50000 och det målet kommer vi också att nå med råge. 

Nu har jag visserligen en tuff tid framför mig med mycket utgifter. Bilen ska bytas kamrem på och husbilen ska servas. Dessutom en tand som bråkat med mig och som ska rotfyllas. Så de närmaste veckorna kommer ca 25000 kr att belasta oss extra men det är bara att bita ihop och betala.

Ha en fin extrahelg så här mitt i veckan!

6 kommentarer:

  1. Vissa månader kan verkligen bli en påfrestning för ekonomin. Min bil behöver också fixas med, jag räknar med ca 5000 där och sedan ska jag vara med och sponsra min dotters moped med 6000. Då är det skönt att ha lite olika buffertar, så inget av det kommer lyckligtvis att belasta mitt månadssparande.

    Hoppas att det går bra med tanden!

    SvaraRadera
  2. Tanden är ok nu ska rotfyllas i juni. Men mitt buffertsparande har en tendens att hela tiden försvinna i olika svarta hål. Men det ska bli bättre det också men det är stadigt såna här månader som dyker upp. Har man två bilar så har man mycket utgifter. Mopeder har blivit väldigt dyrt nuförtiden 6000 kr låter väldigt mycket. På min tid kostade moped ett par hundra.

    SvaraRadera
  3. Alltid lika roligt att slå utdelningsmålen. Lägger till dig i min bloggroll över Ekonomibloggar. Lycka till !!

    SvaraRadera
  4. Åhhh Tack för att du delar. Jag ska kika in i din blogg och dela den också. Ja det är lite nytt för mig att vara långsiktig men det är kul när man sätter upp mål på utdelningar och även värdetillväxt. Tidigare har jag bara gjort spontana snabba inhopp på börsen.

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Ja det är verkligen viktigt att ha en buffert utanför börsen och sina investeringar. En klar särskiljning där krävs annars är det lätt att investera för mycket. Ha ha, bita ihop i samma mening som rotfyllning, där fick du till det bra :-) Skönt att se att du satt upp mål och uppdaterar när du når milsolparna eller som jag kallar dem, kilometermärkningar. Utdelningsinvestering är superkul och det dröjer inte så länge förrän man märker av utdelningseffekten och att den maskinen rullar på i ett allt snabbare tempo. Ibland kan man tycka att det går långsamt och man vill ju framåt men bara lugn, du kommer att lyckas om du håller dig till planen. Du har fina innehav i din portfölj, det ser stabilt ut!
    Önskar dig all lycka och välgång i ditt fortsatta investerande.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  6. Tack för lyckönskandet i framtiden det kan behövas. Härligt att få höra att det inte tar så lång tid, för mig som är otålig. Roligt också att du som har lite erfarenhet tycker att min portfölj ser stabil ut. Det låter bra. Ska titta på din sida också. Fin helg till dig!

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg