torsdag 3 juni 2021

Månadssammanställning maj

 



Då var det dags för lite summering av portföljen igen.

Maj månad började lite kall och trevande men tog sig mot slutet. Portföljen ökade 2,89 % och jag lyckades passera ännu en milstolpe på min väg framåt. Portföljen värde passerade 90.000 kr. Men som jag befarade så var utgifterna stora och jag fick sälja av lite Bure så den gick ner igen till 87.000. Men en passerad milstolpe är en passerad milstolpe.

KÖPT

Fler av Coor, Tele2, Cibus och Investor.

Nytt bolag in: Swedish Match

UTDELNINGAR

Totalt 567 kr

I år har det hittills blivit 1655 kr i utdelning vilket jag är nöjd med. Jag kommer klara målet 3000 kr för året och i veckan öppnades det för att även bankerna kan komma att ge en eventuell extrautdelning.

Sparkvoten runt 13% för månaden skäms jag inte heller över och den har gått i till stor del på ett buffertsparande och krigskassa. 

Vad är jag mest nöjd med under maj? 

Jag är nöjd med att jag lyckades slå medelavanzianen i värdetillväxt under maj och att portföljen nu är +11,82%  hittills i år. Långt under index men ändå jag håller mina fastlagda ramar.

Vad är jag mindre nöjd med?

Jag är givetvis mindre nöjd med att behöva sälja av aktier men i det läge jag befann mig i så var det nödvändigt.

Vad hoppas jag händer i juni?

Jag hoppas  att jag nu ska kunna fortsätta att bygga kassa och att de månader som kommer, kommer att vara lugna. Nu går vi in på sommarbörs och den är ju som den är. Jag hoppas kunna göra något enskilt köp och nu vet jag ju också att tilldelningen av Bokus från Volati kommer att komma i Juni och där kommer jag få tilldelning om än i väldigt liten skala. 

Hur har det gått för dig under maj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg