tisdag 2 november 2021

Månadsredovisning oktober

 


Så var oktober avklarad. Nu har jag hållit på i 1 år med min nya inriktning på utdelning och jag måste säga att det gått över förväntan. Jag har också insett att det är detta jag ska hålla på med på börsen. Ingen mer spekulation på förhoppningsbolag för mig. Nu är det utdelning som gäller.

Om jag börjar med utvecklingen i portföljen för oktober så blev den 7,83% väldigt bra då genomsnittet på Avanza var 3,34% så jag är riktigt nöjd. 

Utdelningen för månaden blev 572 kr efter skatt. Jag behövde sälja av 1378 kr men trots det så ligger portföljen ca 10000 bättre än jag förväntat mig. 

Cibus, Bure och Volati blev topp 3 aktierna denna månad och det är ungefär som det brukar. Bure är mitt äldsta innehav och de har varit väldigt bra. De har ökat ungefär 400% sedan inköp. 

Årets värdeutveckling i portföljen är per idag 25,54% plus 3% avkastning lite drygt så en värdetillväxt om drygt 28% eftersom allt som kommer in återinvesteras. 

Insättningen för månaden var ca 5% men på årsbasis ligger jag på ca 12% och nästa år vet jag att jag kommer kunna spara mera.

Vad är jag mest nöjd med under oktober? Jag är givetvis nöjd med den fina utvecklingen. Att jag kommer att klara utdelningsmålet på 3000 kr är jag också mycket nöjd med. En annan sak för mig som är viktig att vara nöjd med är att jag trots den usla inledningen av året lyckades hålla fast vid min strategi och fortsätta med den inslagna vägen. Det är något jag är mycket nöjd med.

Vad är jag mindre nöjd med i oktober då? Jag är mindre nöjd med att jag åter tvingades sälja av lite även om det i slutänden knappt märks. Men det är smolket i glädjebägaren. Jag vet att 2022 kommer att bli mycket bättre och då behöver jag inte sälja av något.

Vad förväntar jag mig då av november? Förutom det tilltagande vintermörkret förväntar jag mig två bra avslutande månader. Jag förväntar mig också att jag inte behöver sälja av något mer och att jag däremot kommer kunna göra ett och annat köp. Jag lyckades köpa tillbaka Swedish Match till lägre pris än jag sålde för och jag förväntar mig nu att kunna börja investera snart igen. 

Hur har det gått för er andra i oktober?

2 kommentarer:

  1. Det har gått helt OK..3-6% positiv utveckling i de olika kapitalförsäkringarna. USD har däremot påverkat negativt med sin nedgång på ca -2,7%. Men utdelningarna ökade +122% jämfört med oktober förra året. Det rullar på bra...

    SvaraRadera
  2. Härligt när det flyter på! Nu tror vi på resten av året också.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg