tisdag 1 februari 2022

Januari sammanfattning

 

Januari var ingen munter månad, kan man nog säga ganska lugnt. Det var mycket minus den här månaden och kanske var det inte så konstigt efter tomterallyt i dec. 

Min portfölj minskade med 12,13%, blytungt kan man tycka. Men inledningen 2021 var inte heller den munter för min del men slutade ändå på +40% lite drygt. Så det är bara att sitta lugnt i båten och se tiden an. 

Lite köp gjordes i SBB B och ett helt nytt innehav, min första preferensaktie, NP3 fastigheter köptes in. 

Utdelningsmässigt blev det 3 utdelningar SBB D, SBB B och Cibus och det stannade på 160 kr. Lite kan tyckas men en 25% ökning från förra året. 

Hittils har 3 av 16 bolag lämnat sina årsrapporter Investor, Essity och Tele 2. Bra rapporter överlag men ingen extrautdelning ännu även om det säkert kommer en via Tele2.

Vad är jag nöjd med under månaden? Med så mycket minus är det inte så mycket att vara nöjd med. Men mitt nya innehav, min allra första preferensaktie NP3 är jag nöjd med. Har väntat en tid på att kunna ta in bolaget och nu har jag det även om det till första utdelning är en väldigt liten post. Men det ska bli mer till kommande utdelningar.

Vad är jag mindre nöjd med? Det börjar bli tjatigt nu men att jag inte har så mycket pengar att investera gör mig lite mindre nöjd med allt just nu. Jag ska börja bygga en liten kassa men det har inte blivit så ännu men det ska komma. Essitys rapport var väl sådär också. Jag har trott mycket på bolaget men det har inte gått som jag önskat hittills men jag ska förstärka där under året iaf.

Vad förväntar jag mig av nästa månad? Jag hoppas att det ligger kvar lite på lägre nivåer så att jag kan förstärka lite över hela mitt innehav under februari. Det kommer givetvis inte bli över hela innehavet men jag har lite planer för portföljen och jag vet vad jag vill göra. Nu väntar jag bara på lite mer cash.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg