tisdag 15 februari 2022

Konsolidering

 



Eftersom det är utdelningarna som är mitt fokus just nu när jag bygger min portfölj så har jag gjort lite rockader, för att använda en schackterm. Essity såldes till en liten förlust. Jag hade sådan liten andel Essity så det kändes som den kapitalbindningen kunde göra bättre nytta någon annanstans. Jag ska också sälja mina Volati, även där en alldeles för liten post och Bure, som varit min ögonsten hittills men Bure ger för lite kassaflöde så den får stryka på foten nu. Men vilken tillväxt till portföljen den givit och jag kommer säkert ta in den igen. Den säljs dock inte på denna nivå utan jag avvaktar tills närmare Årsrapporten. 

Förstärkningen kommer att ske i SBB B och K2A Pref. Det kommer att göra susen för kassaflödet. SBB som månadsutdelare och K2A som kvartalsutdelare precis de månader jag behöver. Det ser fint ut. Alla bolag jag säljer nu är sådana som jag säkert kommer ta in i portföljen igen. Just nu är det annat som behövs. Jag har funderat på detta sedan länge och nu var det läge tyckte jag. Bra förtjänst i både Volati ca 70% och Bure ca 300% och en marginell förlust i Essity ca 1,5%. 

Lite uppdatering Volati såldes inte heller idag men den läggs ut imorgon igen. Essity såld och Bure som sagt kommer att säljas. Däremot är inget köpt ännu väntar på månadsinsättning utdelning från Cibus mm. Planen ligger dock fast.

Mina planer är mina och jag uppmanar ingen till att göra något med sin portfölj med detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg