tisdag 5 april 2022

Månadsrapport Mars


 Månaden gav ett + på 1,09% i portföljen. Lite sämre än snittAvanzianen. Mycket beroende på FerroNordic som jag beslutade sälja nu i inledningen på april. Ibland får man ta en förlust och det gjorde jag nu.

Inköp i Mars

  • Investor
  • SBB B
  • Telia
  • SKF
Utdelningarna blev 504 kr och det var Cibus, SKF, Handelsbanken, Axfood, K2A Pref som stod för de utdelningarna.

I övrigt kan man väl säga att minuset i portföljen fortfarande är stort efter rekordnoteringen i December. 14,8% är portföljen ned sedan dess och det är klart sämre än index.

Vad är jag mest nöjd med i mars? Jag är nöjd med att jag har kunnat hålla huvudet kallt och handlat enligt den plan jag stakat ut. Två nya förvärv som jag spanat på ett tag blev det och lite påfyllning där jag kunnat. Att utdelningarna nu ökar är också något jag känner mig mycket nöjd med.

Vad är jag inte så nöjd med? Givetvis den tråkiga utvecklingen i Ukraina och att det har påverkat mig mycket.

Vad förväntar jag mig av april? Jag förväntar mig en bra utdelningsmånad och att jag ska kunna investera de pengarna på ett bra sätt.

Det var mitt Mars, hur gick det för dig?

4 kommentarer:

  1. Hej.
    Kul att du fortsätter din påbörjade resa. Att envist mala på är nyckeln till din framgång. Inte alla saker du gör är bra eller lyckosamma men sammantaget så kommer du att lyckas, det tar bara lite tid.....
    Klokt av dig att köpa vettiga fina bolag.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Tiden är min vän jag tänker så. Jag försöker diversifiera mig men hålla någon form av röd tråd i mitt investerande. Jag köper bara bolag som jag vet något om och avhåller mig från sådant som jag inte begriper. När jag bestämde mig för att satsa på utdelningsinvestering så bestämde jag mig också för att inte titta på dagskurser. Eller titta på dem kan jag givetvis göra men inte reagera på dem. Går det ner, så gör det så, men så länge jag inte ska sälja har jag inget förlorat. Men visst ibland är det tufft och då får man avsluta som jag gjorde med FerroNordic nu i början av april. Förlust javisst men de pengarna jag fick ut kom till bättre användning i andra bolag.

    SvaraRadera
  3. Det finns ingen som aldrig någonsin gjort någon dålig aktieaffär. Men man ska undvika att göra för många, never loose any money...du vet.
    Flera kolleger till min sambo som helg gått ur börsen frågade henne hur i alsin dar hon vågade vara på börsen i dessa tider. Hennes iskalla svar: Tja du vet, börsen den går upp och den går ner....
    Kan man bara ha det i skallen och tänka mer med system 2 än system 1 så blir det bra.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Precis, du har läst din Kahneman hör jag, det resonerande tänkandet använder jag så ofta jag kan i mitt investerande. Men ibland blir man överväldigad av sin intuition. Jag tror att en blandning av de båda systemen är bra. Annars blir det för mycket resonerande och man tvekar och vacklar och det händer inget. Men just att resonera sig fram till beslut i svåra lägen är viktigt. Så system 2 är det dominanta men ibland måste man ta till intuitionen och komma till skott.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg