fredag 16 december 2022

Mina 5 största innehav så här i slutet av året



Nu när året börjar lida mot sitt slut är det dags att se hur det ser ut i portföljen. Det har varit ett turbulent år och jag har fått konsolidera en del i portföljen. Jag har också fått sälja av lite eftersom jag var tvungen att använda en del pengar som jag trodde jag skulle slippa. Portföljen idag innehåller totalt 16 olika aktier. Nu ska vi ta en titt på de 5 största innehaven. 

Cibus Nordic Real Estate med 12,75% av portföljens värde
Investor som utgör 11,93%
Coor service Management med 8,93%
Sandvik med 7,39%
SBB med 7,21%

Det gör att de 5 största innehaven utgör 48,21% av den totala portföljen.

SSAB och Handelsbanken därefter är också ganska stora innehav och en upcomer är Nordic Paper som jag håller på att fylla på i. 

Vi får se hur utdelningarna kommer att se ut för 2023. Jag tror inte på några riktigt stora utdelningshöjare utan är glad om jag kan hålla mig på den nivån jag ligger nu och öka utdelningarna med nyköp. 

De som jag håller på att förstärka i är 
Cibus
Nordic Paper
SBB 
Investor 
Coor

Så ser det ut inför det stundande 2023. Kanske kan det bli ett nytt innehav också vi får se hur det slutar. En annan aktie som jag vill förstärka mitt innehav i är Electrolux men där vill jag avvakta och se vart utdelningen tar vägen. 

Målet för utdelningarna är 7000 kr från dagens lite dryga 6000 kr Klaras det av är jag mer än nöjd.




4 kommentarer:

  1. Bra att du sätter fortsatta mål. Man ska aldrig förakta även små utdelningar, det blir till slut ändå en del pengar av det. Jag tror som alla andra att 2023 blir ett segt år för våra företag. Inga jättevinster från 2022 att dela ut (finns vissa undantag som bank och axfood som fortfarande går bra. Eftersom 2023 förväntas bli ett mindre bra år så blir ju utdelningarna 2024 också lidande så vi får väl hoppas att 2025 är tillbaka på bra utdelningsnivåer. Vi får se det positivt och att vi kan handla vissa bolag lite billigare innan nästa uppgång.
    Jag håller tummarna att du når ditt uppsatta 7000:- mål, men jag tror nog du slår det med råge!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Jo jag håller med dig. Det blir ett par tuffa år nu men det är som det är. Med tanken på att det är när det är som tuffast man kan göra de bästa affärerna så hjälper det lite att ta sig an det som kommer. Jag är ju snart 70 så för min del är det här en rolig hobby. Jag gör det inte för att bli miljonär eller något sådant utan jag gör det för att jag tycker det är så jäkla kul och det håller både mig och huvet igång. Hade jag vetat hur roligt det här är och hur intressant det är hade jag börjat mycket tidigare. Men jag försöker sprida kunskapen om det så mycket jag kan. Jag tror också jag kommer klara 7000 kr och det tror jag för att jag jobbar för det så mycket jag kan.

    SvaraRadera
  3. Har du lämnat arbetslivet helt? Det kunde så ifall vara lite intressant att få input från hur man reder sig på en pension. Kanske ett inlägg?

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Hur man reder sig på sin pension blir svårt att beskriva men jag ska klura på det. ;) Men som sagt trots att det är tufft så kan jag ju spara lite emellanåt så jag kan ju inte klaga. Men pensionärlivet är ingen dans på rosor kan jag säga. Men visst jag har ett hus som kan säljas och ganska ny bil och en liten husbil. Så för min egen del är det mesta överkomligt men tiderna nu gör ju att allt urholkas med en hiskelig fart. Vi får se om det blir ett inlägg om det.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg