måndag 8 maj 2023

Denna veckan kommer ett plåster att ryckas

 


Jag är alldeles för tungt investerad i fastighet och nu är jag trött på alla turer i den världen jag kommer att rycka några plåster som kommer att svida men mina pengar gör sig bättre på annat håll just nu.

Än så länge är det inga jättesummor och det kommer det inte bli även om de skulle gå under helt men jag har tröttnat på alla dessa turer med utdelning, DRIP, och sådant trams när det enda rätta verkar vara att pausa utdelning under det här året och få balans på skutorna igen. Akelius i all ära han vet vad han snackar om. Visst det kortsiktiga resultatet blir kanske nedåt men framtiden är lång och i det långa loppet är det nog det enda rätta. 

Men hur det nu går med den saken så ska mitt fastighetsinvesterande ner åtskilliga proncentenheter av portföljen. 

Jag har andra investeringar som kan göras som stärker portföljen på ett bättre sätt. 

Hur tänker ni andra?

4 kommentarer:

  1. Visst fan är man trött på allt tjaffsande och alla nergångar i fastighetsbranchen. Men som så mycket annat så kommer den inte att försvinna. Bolagen kommer i en eller annan form att finnas kvar och om 5 år är det knappt någon som minns att det var lite "fastighetsbubbla" och allt är som vanligt och på väg mot nya ATH:er. Det är så det brukar se ut. Fastigheter, banker, skogsbolag, medicinskandaler, gruvbolagsskandaler osv.
    Jag har lite D-aktier i pissbolaget SBB men tänker behålla. Om Jag är korkad eller iskall får väl tiden utvisa....

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Jo jag har också behållit än så länge. Som tur är så är det inte så mycket pengar men ligger back på alla mina fastighetsaktier just nu så för totalen är det mycket. Det positiva är ju i sammanhanget att jag kommer inte förlora så mycket mer. Annat går bra och känns helt OK men min portfölj är lite skev mot just den branschen. Jag skulle justerat det men var för sent på. Jag kanske gör så istället att jag köper på mig annat och låter fastighet ligga och skvalpa tills det vänder. Vi får se.

    SvaraRadera
  3. Ja lite så jag resonerar, nu är det för sent att sälja för min del. Så det är bara investeringar i andra sektorer som gäller framöver. Man får hoppas på det bästa men förbereda sig för det värsta!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Så tänker jag också, det verkar som att det inte blir något plåsterryck utan att jag förstärker på annat istället.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg