måndag 22 januari 2024

Spänd förväntan


 Nu är det dags igen för årets stora händelse. Q4 rapporter som börjar trilla in denna veckan är det 4 st och sen följer det i en tät ström. Hur gick året? Vad blir det för utdelning? Hur ser det ut framåt? Det är fantastiskt att kunna få vara med och med spänd förväntan motta den sista kvartalsrapporten från bolagen. Att äga aktier innebär att jag 4 gånger om året får en spännande tid, något att se fram emot. Visst är det fantastiskt. Det började faktiskt redan förra veckan med Investor, detta fantastiska bolag som är navet på börsen och i min portfölj. År efter år är de tongivande för den svenska börsen, de är som en trygg fond där man sätter in pengar och ser dem växa. Investor är min evighetsmaskin.

Rapporten från Investor är alltid intressant att läsa. Där ser man lite hur det utvecklas, fina bolag som år efter år bara levererar. Att man kan köpa Investor till rabatt är för mig en gåta men jag tackar och tar emot just nu köper du hundra kronor för knappt nittio. Tidigare när jag köpt har rabatten varit ännu större men även nu tycker jag det känns billigt. 

Att äga aktier innebär för mig att jag följer med i vad som händer runt om i världen. Jag lär mig hela tiden nya saker. Jag har börjat få upp ögonen för hur viktigt det är att följa med i det som händer. Vad påverkar företagen, det påverkar ju även mig som privatperson. Att se fram emot saker gör oss människor lyckliga ibland blir det kanske inte så bra men då kan vi se på framtiden vad tror företaget jag äger om den. Hur kommer det att bli om 1 år, 3 år, 5 år och kanske även längre framåt. Vad tror man? Vilka bedömningar gör man? 

Nu är det en spännande tid och i närtid ska jag få följa hur det ser ut för andra bolag, närmast är det Alleima, VEF, Intrum, Sandvik, Telia, Nordic Paper, Tele2 och SSAB. Det ska bli spännande att ta del av deras rapporter också. Imorgon är det Alleima. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg