torsdag 1 augusti 2024

Juli månadsrapport

 


Juli månad är avklarad och jag trodde att portföljen skulle tappa lite beroende på att den gått så bra tidigare men så blev inte fallet. Portföljen visar ATH när jag stänger juli. Det måste jag säga var oväntat. Utvecklingen under månaden blev +3,81% totalt har nu portföljen ökat med 12,82% sen årsskiftet. Det känns bra för självförtroendet.

Under månaden har det blivit två försäljningar av INTRUM och VEF, ingen av dessa aktier delar ut och därför har de fått lämna. Intrum lyckades jag pricka in en riktig topp och förlusten blev minimal om jag räknar med den utdelning jag fått tidigare. 

Köp har gjorts i följande bolag: Bredband2, Industrivärden, Alleima, VBG och Tingsvalvet pref som är ett nytt innehav och fick ersätta Inrumaktien. Tingsvalvet är en månadsutdelare och kommer ge nya sköna slantar i utdelning varje månad. 

Sparkvoten ligger runt 6% och på årsbasis runt 10%

Jag har också räknat på hur mycket årets köp kommer att påverka nästa års utdelning om inget oförutsett inträffar och det ligger på +1100 kr räknat på 2023 års utdelningar. 

Utdelningen för månaden var klen och det var bara Cibus som delade ut och det blev en 100lapp i utdelningskolumnen.

Men summerar jag juli så är det ATH som gläder mig mest jag hade inte räknat med att det skulle inträffa förrän Q4 men som det ser ut nu tror jag på nytt ATH i princip varje månad. 

Även på bloggen börjar det bli lite mer besökare och jag har mellan 1000 och 1500 besökare varje månad och det är inte så dåligt för en ganska nystartad blogg. 

Jag känner mig nöjd och belåten med Juli och nu kastar vi oss in i den mest intressanta delen av året när nästa års utdelning ska börja räknas på. 

Kommentera gärna och berätta hur det gått för er andra som tittar in i bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg