tisdag 3 januari 2023

Årsbokslut

 


Ja det är väl så här det känns. Inget att yvas över och det mesta har gått åt fel håll i portföljen. Men vi tar det enligt Avanzas normer så får vi se. 

Min värde utveckling var -29,71% och genomsnittet på Avanza var -21,32%. Ja vad säger man? Jag skyller ifrån mig med att jag har ganska mycket fastighet i portföljen och just fastigheter fick mycket stryk 2022. Men zoomar jag ut lite på 18 år som jag hållit på så ligger portföljen på en årlig tillväxt om 16,77% och det är ju inte så dåligt även om det kanske inte säger så mycket. I början av min karriär så hoppade jag lite hit och dit utan någon som helst aning om vad jag höll på med och tittar jag på de senaste 1,5 åren så ser det ändå ljust ut 50% 20/21 och nu -29,71% gör ju +20,29%. Det är ju genast bättre. 

Utdelningar då? 

Jag fick 6162 kr i utdelningar det ökade med 100% jämfört med 2021 Det är jag mycket nöjd med. Jag har möblerat om en del i portföljen och det har gett mig ett bättre kassaflöde som jag tycker känns bra. Under året har jag också fått göra ett planerat uttag och ett oplanerat. Det planerade var en skatteskuld och det oplanerade var att betala ner ett par skulder som började bli för dyra när räntorna höjdes. Det är ju också en bidragande orsak till min usla värdeutveckling. Det jag sålt av är sådant som inte påverkade utdelningarna något nämnvärt och därför hoppas jag att utdelningarna under 2023 kan öka ytterligare med en 1000lapp. 

Sammantaget kan jag väl säga så här. Vad bra att jag fått lära mig lite om hur ett uselt börsår känns och att jag i slutänden kan säga att jag hanterat det ganska bra. Jag har fått lära mig en del om hur det känns att sitta still i båten när det gungar och jag har fått lära mig hur jag ska resonera när jag måste göra mig av med något. 

Ja nu är 2022 till ända och vi öppnar 2023 med tillförsikt. Nu har jag en plan för hur jag går vidare härifrån och vart jag är på väg. 

När det gäller köp så har jag handlat 11 månader av 12 jag har gjort insättningar som jag planerat och från halvårsskiftet har jag också en plan för hur jag går vidare med köp. När det gäller sälj har jag ingen plan för det eftersom det inte finns något sälj som jag planerat för under 2023 men jag ska inte säga aldrig. 

Fördelningen i portföljen ser lite ojämn ut men som det såg ut i början av dec så ser det ut ännu de 5 största innehaven är Cibus, Investor, Coor, Sandvik och SBB. 

Det kommer nog inte förändras så mycket under året som är jag har lite förstärkningsplaner på de flesta av dem även 2023. 

Det var mitt skitår... hur ser era ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg