onsdag 5 april 2023

Månadsrapport

 


Mars månad är över och vi är redan inne i april och härjar. Det har hänt en del sen sist och det som påverkat mest är att jag börjat jobba igen som ganska erfaren pensionär.

Jobbet är inte så jätteallvarligt men jag hjälper en gammal kompis och jobbar ungefär 15 timmar i veckan men det är en stor omställning för mig.

Vad har då hänt i mars? Utvecklingen var inte den muntraste -4,73% efter en finare utveckling under inledningen av året. Jag är tyngd av fastighetsinnehaven det är det som spökar. Jag har bestämt mig för att ligga kvar där och får givetvis skylla mig själv.

Utdelningarna stannade på 640 kr och det känner jag mig nöjd med under rådande förhållanden. 

Annars har det inte hänt så mycket utom att jag beslutat att ta in ett nytt innehav Alleima. Som jag tidigare sålde när jag fick det från avknoppningen via Sandvik. Så den enda förändringen i portföljen är denna.

Ska jag summera Q1 så ser det något bättre ut. Portföljen har ökat med 2,11% långt under index men ändå. Utdelningarna för de 3 första månaderna var 1181 kr en ökning från föregående år med 739 kr ca 60% det får jag vara nöjd med. 

Annars har det känts som om inflationen äter upp det mesta av vad jag kunnat spara men nån tusenlapp har det blivit. Man blir inte fet av att bli pensionär.

Så hur summerar jag detta? Tråkig inledning på året trots att det blev bättre än förra året men utdelningarna trillar in och nu kommer två riktigt bra månader till. Att börja jobba igen var betydligt tyngre än vad jag förväntat mig och jag får motivera mig med att det ska vara med och stärka de allmänna finanserna och kunna krydda portföljen lite mer under de kommande månaderna. 

Nu börjar våren på allvar och till alla läsare av bloggen önskas en riktigt trevlig skön och avkopplande Påsk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg