lördag 10 februari 2024

Lite guldkant på tillvaron

 


Jag läste precis ett inlägg från en bloggkollega Petrusko som handlade om inkomstinvestering. Plötsligt fick jag ett namn på det jag håller på med. När man är i min ålder och är på börsen så är det precis det amn är ute efter. Jag hinner förmodligen inte bli miljonär i min livstid. Jag är inte ute efter FIRE jag är redan pensionär. Det jag söker är lite guldkant i tillvaron kunna ta lite av det kapitalet som min portfölj genererar och unna mig av livets goda. Jag sparar inte för att bli rik. Jag sparar för att få lite trygghet och när min portfölj genererar avkastning så kan jag få några hundralappar extra i plånboken. Just nu håller jag på att bygga det här och det har lett till att just nu har jag ca 600 extra varje månad som jag kan unna mig av livets goda. Ibland låter jag pengarna stå kvar ibland tar jag ut dem. De kommer inte månadsvis utan det ger mer på våren och då kan jag lägga de pengarna till lite extra diesel till husbilen och göra trevliga resor. Skulle jag behöva göra något som kostar mer kan jag plocka från mina investeringar eller använda de pengar jag sparar i bufferten. 

Så nu har min strategi fått ett riktigt namn jag är en inkomstinvesterare. Vilken bra start på lördagen jag fick nu.

länken till Petruskos inlägg: https://petrusko.blogspot.com/2024/02/investera-for-inkomst.html


2 kommentarer:

  1. Ett mycket bra sätt att resonera !! Det känns positivt och gör det bästa/mesta av just din egen situation. Man ska alltid utgå ifrån sig själv. Alltför många jämför sig med andra.

    SvaraRadera
  2. Precis att jämföra sig gör man bäst med sig själv. Jag tycker det känns som en fin investeringsform för mig och det räcker. Det som var kul var att få veta att även andra tänker som jag. Det ger lite bekräftelse. Det kan man behöva ibland i ett volatilt börsklimat.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg