torsdag 8 februari 2024

Ytterligare rapporter kommit

 



Först ut denna veckan var Handelsbanken som lämnade en lysande rapport på 13 kr i utdelning 6,50 i ordinarie och 6,50 i extrautdelning. Som kund i handelsbanken på lånesidan får jag tillbaka lite av de lån jag betalat in till banken och det känns ju bra. Inlångsmässigt har jag bytt från Handelsbanken till en bank där jag får ränta på pengarna. Så varje gång det kommer in pengar på lönekontot för jag över dem till annan bank och får ränta och när jag ska betala räkningar sätter jag in beloppet på Handelsbanken. Många bäckar små blir till en å. Men som sagt en stabil rapport som också ger hopp om framtiden för banken. 

Bredband 2 ett ytterst litet innehav so kanske ska få växa vi får se. Bredband 2 ökar utelningen med 1 öre från 0,08 till 0,09 jag tjänar några kronor på det och tackar och bockar. Bredband 2 är en aktie som ligger kvar från min tidigare karriär som investerare och innehavet är så litet att jag inte kommer sälja det köpper ibland en liten slatt om andan faller på. 

Idag kom Coor med sin rapport och den var, trots tappd storaffär, bra och det ser ut som om Coor åter tar igen tappade storaffärer på ett bra sätt. Utdelningen sjönk precis som väntat från 4,80, 2,40 i ordinarie och 2,40 i extra till 2,40 i ordinarie och 0,60 i extra utdelning. Ett tapp på 37,5% aktien steg då många trodde det skulle se värre ut och blev överraskade men aktien kom precis som jag hade räknat med och jag är nöjd. Det finns utdelningspotential framåt i ett cashflow starkt Coor. 

Nu har jag tre rapporter kvar att vänta in och det är VBG, NIBE och CIBUS. av dem är jag mest spänd på vad VBG ska redovisa. 

Snart vet jag vad utdelningarna kommer landa och min prognos stämmer ganska bra ännu så länge. Jag hoppas VBG ska öka rejält i utdelning, Nibe bli marginell ökning och Cibus tror jag ligger kvar på samma men vi får se om jag får rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg