måndag 5 februari 2024

Månadsrapport Januari 2024

 

Så var årets första månad klar och en sammanfattning är på sin plats. 

Portföljen ökade 0,26% och snittet för avanzianen var 0,15% så utvecklingen kan vi känna oss nöjda med även om det handlade om tiondelar. 

Utdelning blev 132 kr eftersom inga SBB längre finns med så minskade det från förra året. Utdelningen i år blev dock större än vad jag räknat med eftersom det kom två utdelningar från Cibus. 

Köp i januari: VBG Group, Alleima, Telia och Industrivärden. Sälj gjordes av Ferronordic och hela innehavet såldes. 

Jag tycker att januari visade att det finns potential i portföljen trots att jag haft två tuffa år som nu ligger bakom mig. Men att det också kommer bli slagit och stökigt och att börsen reagerar på allt geopolitiskt som händer är helt klart. Det kommer bli ett turbulent år och det vi hoppas på nu är att styrräntan backar ner mot 2% redan under året det tror jag skulle kunna skapa förutsättningar för ett bra börsår trots allt. 

Nu ser vi fram emot februari som börjat sådär men det har överlag varit fina rapporter i bolagen hittills så nu hoppas vi på att de sista bolagen som ska redovisa kommer in lika fint. Handelsbanken ser jag fram emot och även VBG som jag tror kommer att överraska lite.  Men det får vi se. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg