onsdag 3 april 2024

månadssammanfattning mars


 I mars blev det nytt rekord för utdelning för en marsmånad och det var Handelsbanken som stod för det. Annars var det en månad där portföljen segade sig uppåt 3,85% blev det till sist. 

Nu märks det att portföljen börjar återhämta sig efter 2 trista års utveckling. Men det är en bit kvar till forna dagars glansvärde.

Köp gjordes i Nibe, Cibus och Telia. Inga större köp utan mer snygga till sifferraden så att det blev lite mer jämt. I Telia har jag nu kommit upp i det spannet där jag tänkt mig från början men det är inte omöjligt att det blir lite till framöver. Telia och Tele2 ligger nu på samma nivå som det var tänkt från början. 

Jag har sålt av det ytterst lilla innehavet i Fastator eftersom jag tröttnat på alla turer i det bolaget. Just nu har jag 18 olika innehav och jag har tänkt att det ska ligga någonstans mellan 15 och 20 så det ser bra ut. 

För framtiden tänker jag förstärka i Cibus nu det är en månadsutdelare och eftersom jag kommer tappa en del utdelning under året vill jag försöka stärka kassaflödet en aning och då passar en månadsutdelare bra. Dessutom tror jag cibus kommer stärkas framöver om räntorna, som det verkar nu, kommer att gå neråt. 

April har börjat OK även om det fortfarande känns som en väldigt volatil börs. Det kommer nog gå en del både upp och ned under det här året. Jag kommer försöka hålla mig till planen men göra förstärkningar där det kan ge ökad utdelning också. 

Ja det var min månad hoppas det gått bra för er andra också!

4 kommentarer:

  1. Ja segt har det varit en längre tid innan det började gå bra igen. Tålamod och bygga lite i taget, mer tålamod och så efter några år så börjar det spinna på lite bättre. Att det går långsamt och tar tid får man bara acceptera. Kör på som du gör så blir det bra!

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tar till mig vad du skriver. För mig handlar investerandet om glädje och lust. Jag kommer inte bli miljonär och det är inte heller ett mål. Jag vill få en bättre ekonomi där jag inte behöver oroa mig så mycket. Jag känner att jag börjar komma dit nu. Men jag kommer fortsätta för jag tycker det är kul.

      Radera
  2. Att vänta är ju bland det tråkigaste som finns för de allra flesta av oss. Men att stressa fram resultat och utdelningar brukar inte sluta väl. Jag håller med dig till 100%, det ska var akul att investera. Man får se det som en lite uppoffring nu för att skörda frukterna längre fram. Jag hade inte heller några tankar eller drömmar om att nå miljonen, det fanns inte på kartan med den "slösa" typen som jag var innan jag började och jag var ju över 50 innan jag började så utsikterna var små. Jag tänkte som du, bara jag kan få en någorlunda liten sidoinkomst från aktier/fonder så är jag nöjd. Jag har fortfarande den inställningen.

    Mvh // PP

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del är det, det enda som räknas. Men först av allt det ska kännas kul, spännade och ge lite utveckling också. Jag lär och då lever jag.

      Radera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg