torsdag 4 juli 2024

Min bästa aktie i år

 


Inte oväntat VBG group. När jag började spana på dem under 2022 så låg aktien på runt 120 kr. När jag bestämde mig så låg den på runt 160 kr och sedan har det bara gått uppåt. Avslut idag låg på 490 kr per aktie. 

VBG fortsätter att visa fina siffror och under 2023 ökade resultatet från 2022 från 368 Mkr till 568 Mkr. Inte så dåligt jobbat. EV/EBIT ligger på 7,56 vilket indikerar på en låg skuldsättning i bolaget. De har under 2023 börjat etablera sig på allvar i Indien och är marknadsledande på flera områden i sin nisch. 

VBG ger en utdelning per aktie på 7 kr per aktie. Det ger ett DA på dagens kurs om 1,45% vinsten per aktie 2023 blev 22,74 så trots utdelningen finns det gott om pengar att göra framtida investeringar. 

VBG är min bästa aktie under 2023 och 2024 hittills. 

"VBG Group är en industrikoncern. Koncernen investerar, äger och förvaltar ett flertal större industribolag på global nivå. Industribolagen verkar med egen affärsinriktning och exempel på produkter inom koncernen innefattar släpvagnskopplingar, trailers, klimatsystem, samt axel- och navkopplingar. Störst verksamhet återfinns inom Europa, Nordamerika och Asien. Huvudkontoret ligger i Trollhättan." Hämtat från Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg