torsdag 2 juni 2022

Månadssammanfattning


 Maj är över och det bjöd på dåligt väder, sur börs, pollenallergi och minus i portföljen. Just nu är det inte muntert att vara investerare eller?

Nu kan jag ju faktiskt göra fynd ... Det är så jag ser på det just nu samtidigt som jag cashar in utdelningarna i årets bästa månad. Utdelningarna i maj blev hela 1811,89

Månadens sälj

Swedish Match såldes av då det verkar bli uppköpt oavsett hur det blir med det sålde jag på den höga nivån och cashade in lite vinst också.

Månadens köp

Har förstärkt i Investor, Coor Service Management, Castellum och SBB D. Dessutom hälsas ett nytt bolag välkommen i portföljen Fastator som är ett investmentbolag i fastighetsvärlden. 

Portföljen hittills i år

Ja som sagt ingen munter historia ligger fortfarande back rejält och kommer inte öka portföljens värde till det jag planerade för året. Det målet är redan reviderat. Totalt per den 31 maj har min portfölj gått ned med 18,12% och tittar man på det jämfört med april är det en liten återhämtning men som sagt marginell. Jag sålde ju av mitt innehav i FerroNordic men satsade mycket av det i SBB som också föll och därför ser det ut som det gör. Men jag är nöjd med mitt köp av SBB och tror det vänder även om det kommer ta sin lilla tid. Men jag har inte bråttom. Det som är positivt är att jag kommer att slå mitt utdelningsmål med stor marginal och nästan precis fördubbla min utdelning jämfört med 2021

Vad förväntar jag mig av månaden som kommer då?

Ja nu går vi ju in i det som börjar bli tråkbörs. Det händer inte så mycket och jag förväntar mig inte så mycket heller. Det kommer bli sommarlov nu för min del och börs och portfölj får jobba på i det tysta. Det kommer bli lit slagit är jag övertygad om men tror att det så sakteliga kommer vända norrut med lite närmare nollan när vi är förbi midsommar. 
Jag kommer investera mer i det jag redan har och följa mitt schema. Jag har en plan som jag följer och gör mina investeringar varje månad. I dessa bolag som jag tror på. 

ja det var min majmånad, hur ser din majmånad ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg