måndag 15 augusti 2022

Ett litet spartips

 


Häromdagen kom jag på ett litet knep för att motivera mig att panta flaskor och burkar. De brukar bli liggande, sparade i kassar som ingen vill gå och panta. När man väl pantar dem har de gått till en massa onödigt, som trisslotter eller godis. Men då tänkte jag så här, varför inte ta och sätta in det pantade beloppet på avanza? Sagt och gjort jag har skapat ett konto på Avanza som kort och gott heter Pantkontot. Nu har det blivit en första insättning och de första aktierna är inköpta. Det blev Fastator och VEF. Nu väntar jag otåligt på nästa gång jag kan gå och panta...

Ja det var ett litet spartips. Det gör det lite roligare med en vardagssyssla som annars mest känns som något man helst skjuter upp. På psykologspråk kallas det visst Prokrastinering och det sägs att vi människor är mästare på det. Kan vi undvika något som känns jobbigt eller svårt så skjuter vi upp det. Men som sagt nu väntar jag bara på nästa omgång på pant som ska förstärka kassan. I augusti nästa år ska det bli spännande att se vad de där otaliga pantflaskorna har gjort för nytta till kassan. Pantkontot ska bli ett sånt där konto som vi kan plocka av och göra lite trevligheter med. Kanske kan det så småningom förgylla vårt liv lite istället för att bara bli en del i den där kassan man bara handlar upp.

Hur gör ni andra med panten?

3 kommentarer:

  1. Bra initiativ! Du får hålla oss uppdaterade! :-)

    SvaraRadera
  2. Ja jag ska redovisa det över tid... just nu är det lite minus men det får jag ta.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Du kanske också vill läsa dessa inlägg