torsdag 16 februari 2023

Fastator rapport och lite annat



Idag hade Fastator rapport och det blev väl sådär. Slopad utdelning men eftersom mitt innehav är så litet så har jag beslutat behålla och fylla på lite under året istället. Jag märker ganska klart nu att min portfölj är negativt påverkad av att jag är för mycket viktad på fastighetsområdet. Det är volatilt och påverkas av dagsläget i fastighetsvärlden. Så fastighet får vara lite för min del nu ett tag och istället ska jag förstärka på andra områden. Jag vet att jag kommer förstärka även på fastighetsområdet men det blir lite mer avvaktande iallafall. 

Jag har några papper med jättehög DA och där ska jag förstärka lite den närmaste tiden. Jag vill ha ett bra kassaflöde i portföljen så att jag kan handla ännu mer. 

Just nu ligger portföljen ca 9% upp för året och det är lite sämre än index. Men det växlar fort som sagt tack vare den höga volatiliteten. 

En sak som jag vet är att jag kommer inte sälja något för att jämna ut utan jag satsar helt enkelt på att köpa mig till en bättre balans i portföljen. 2021 blev jag lite för mycket påverkad av den dopade börsen och köpte in mig lite för snabbt i den otroligt heta fastighetsbranschen. Det var en läxa som jag nu lärt mig och jag ska försöka hålla mig lite kyligare till mina egna tankar och inte ryckas med lika fort i marknadens svängningar. 

Ett beslut som jag också tagit är att under detta året ska jag också skapa en KF portfölj och köpa lite aktier från andra delar av världen. Jag har några bevakningar på andra sidan Atlanten som jag sneglar på. Den kommer att byggas lite lugnt och stilla så några stora inköp blir det inte men något blir det säkert. 

Nu är det 4 rapporter kvar FerroNordic, SBB, Cibus och Neobo sen vet vi hur det kommer se ut på utdelningsfronten. SBB och Cibus är de som kommer att vara riktiga nagelbitare och lite avgörande för hur utdelningsåret kommer att bli. Som sagt vi håller spänningen levande under ytterligare en vecka sen får vi veta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg