torsdag 23 februari 2023

Svettig väntan på de sista rapporterna

 


Idag kom portföljens sista rapporter. 

Vi börjar med Neobo som nyligen introducerades på marknaden. De kommer inte lämna någon utdelning och jag har inte för avsikt att vara kvar i bolaget men kommer att sälja vi en lämpligare nivå. Jag avvaktar med säljet tills aktien stabiliserat sig lite på marknaden. Neobo är ett litet innehav som jag fick av mina SBB aktier. 

SBB lämnade också rapport idag och nyheterna har duggat tätt. Det viktigaste för mig var att utdelningen ökade från 1,32 till 1,44 en ökning om 9,1% det var glädjande jag hade hoppats på minst oförändrat men detta var positivt. SBB överväger att notera dotterbolaget Sveafastigheter och sälja 70% av sitt innehav. Jag tror det kan vara ett smart sätt att få in kapital för att stärka balansräkningen. De överväger också att aktieägare istället för utdelning kan återinvestera sin utdelning i aktier i bolaget. De kallade detta DRIP - Dividend Reinvestment Plan eller "återinvesteringsprogram för utdelningar. Vad jag tycker om detta? Inte alls faktiskt. Känns som om det bara kommer urholka aktievärdet på sikt via utspädning. Men jag vet inte det kanske är bättre än vad det verkar.

Cibus rapport var ganska bra men tyvärr minskar de utdelningen med ca 10% och det var negativt för mig. Men Cibus är ett av mina kärninnehav och jag kommer behålla. 

Nu kan vi summera utdelningsåret 2023 och totalt fick jag en genomsnittlig utdelningsökning om 7,12% på mina innehav. Det är jag nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg