torsdag 8 juni 2023

Månadssammanfattning maj

 

Ja maj gick i minusets tecken en ganska usel månad men jag har börjat vänja mig. Jag har iallafall ryckt det där plåstret som jag pratade om tidigare och jag har sålt hela innehavet i SBB b och Neobo. Däremot har jag behållit D aktien. Egentligen kunde jag nog sålt den också men som sagt där ligger jag kvar och vi får se vad som händer. 

Inköpta/påfyllda i maj blev:  Intrum, Nordic Paper och Handelsbanken

Utdelningarna passerade för första gången 2000 kr och landade på 2300 kr och det är jag ganska nöjd med i all bedrövelse.

Med försäljningarna av fastighetsaktier har jag kommit ner branschmässigt i fastighetssektorn och den ligger nu runt 30 % av innehaven alldeles för mycket det vet jag men alla förstärkningar görs nu i andra branscher.

Utvecklingen i portföljen under maj blev - 12,47% vilket givetvis är en smärre katastrof men jag är luttrad nu vid det här laget och det är bara att bryta ihop och komma igen som man brukar säga. 

Jag har mycket på önskelistan just nu men alldeles för lite pengar men från och med juni kommer jag att fylla på insättningarna igen. Jag kommer fylla upp med sådant som kan ändra portföljstrukturen i grunden.

Nu är juni här och jag har redan gjort det första inköpet men det kommer redovisas nästa månadssammanfattning. 

Som det ser ut nu kommer jag nå årets utdelningsmål trots att jag missat en hel del via SBB så jag rycker i alla halmstrån som är positiva och som jag kan hitta. 

Nu har jag haft ett och ett halvt skitår snart så nu får det vända snarast men det kommer inte ske i år gissar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg