torsdag 1 februari 2024

Rapporterna för 2023 har duggat tätt

 


Nu har vi fått rapporter från VEF, Intrum, Sandvik, Telia, Tele2, Nordic Paper och SSAB.

VEF är en aktie som jag haft ett tag och det är mycket rabatt på substansen. De investerar i tillväxtmarknader framförallt i Sydamerika och Asien. Rabatten i skrivande stund är 56,58 och aktien ger ingen utdelning. Jag tror att bolaget kommer sakta men säkert arbeta sig in på marknaden igen. Substansen kommer sakta men säkert att öka och jag ska behålla mitt lilla innehav. Dock handlar jag inte med dem nu. 

Intrum ger ingen utdelning för 2024 och det visste vi ju innan. Intrum är ju en aktie jag har för utdelningens skull och egentligen skulle den inte vara kvar men jag avvaktar och behåller, tror att utdelningen kommer tillbaka 2025 om allt går åt rätt håll för dem. 

Sandvik ett bolag som jag ärvt egentligen skulle jag inte haft dem kvar men de får tuffa på ett tag till. Utdelningen höjdes 10% till 5,50 Stabilt och bra.

Telia utdelningen stannade vid samma som förra och det är ju golvet i deras utdelningspolicy nu ska de sälja mediebolaget och det tycker jag är bra det är ju ingen börsraket men jag behåller mitt innehav och ökar på lite efterhand för att få en stabil utdelning 4 gånger per år. 

Tele2 höjde utdelningen ca 2% ingen börsraket där heller men en stabil utdelare som får vara kvar i portföljen.

Nordic Paper ökade sin utdelning förra året efter ett riktig kanonår 2022 och den minskade utdelningen var väntad men jag tror att de kommer gå bra även framöver och ska förstärka lite till i bolaget. DA 8,98

SSAB samma som Nordic Paper kanonår 2022 och utdelningen minskade men även det var väntat. Jag kommer inte förstärka mer just nu men behåller de jag har och får en DA på 6,27 det är jag nöjd med och även återköpen av aktier som man gjorde under 2023 och fram till mars 2024 är en bra sak tycker jag. 

Så rapporterna hittills är jag nöjd med och nu ser jag fram emot Industrivärden som ger sin rapport imorgon. Tror inte jag kommer bli missnöjd där heller. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du kanske också vill läsa dessa inlägg